Лептоспіроз у собак

Лептоспироз у собак

В арсеналі інфекційних захворювань собак виділяють особливо небезпечні – ті, на які хворіє навіть людина, маючи високий ризик заразитися інфекцією від тварини. Одна з них – лептоспіроз. Як інфекцією можуть заразиися собаки, як вона проявляється, чи можливо її лікувати та профілактувати – докладно у нашій статті.

Лептоспіроз. Що це?

Лептоспіроз – захворювання інфекційної (бактеріальної) природи на яке хворіють тварини та людина. Проявляється воно сильною інтоксикацією, ураженням нирок, печінки, нервової системи, розвитком жовтяниці та геморагії. Симптоми розвиваються швидко і можуть призвести до смерті, тому лептоспіроз – досить небезпечна інфекція. Проблема полягає ще й у тому, що собака після одужання якийсь час продовжує виділяти небезпечні бактерії і тому є джерелом інфекції для інших здорових тварин та людини.

Причини виникнення лептоспірозу у собак

Лептоспироз у собакНа лептоспіроз хворіють ссавці: дикі тварини, худоба, собаки і людина. У кішок це захворювання майже не зустрічається, але вони можуть бути переносниками інфекції. Заразившись лептоспірозом, хворі можуть передавати збудника іншим тваринам. Тому здоровий собака може заразитися від інших інфікованих собак, а також свиней, корів, коней, кіз, овець. Але найчастіше джерелом інфекції є гризуни (миші, щури) і комахоїдні (землерийки, їжаки). Передається бактерія при її ковтанні або через пошкоджену шкіру (рани, подряпини). Так як лептоспір виділяється у хворих собак з сечею, здорові тварини можуть підхопити інфекцію в місцях вигулу та утримання інфікованих тварин.

Лептоспіра не розмножується за межами господаря, але може зберігатися в навколишньому середовищі і жити у водоймах – найчастіше з водою, що повільно рухається або у стоячий воді (калюжі, ставки, болота). Тому купання собаки, а також пиття з таких джерел можуть нести небезпеку та призвести до інфікування бактерією Leptospira.

Третій шлях зараження лептоспірозом – вживання продуктів, заражених Leptospira при вживанні молока та м’яса від інфікованих тварин.

Симптоми лептоспірозу у собак. Як розпізнати хворобу?

Лептоспіри проникають в організм собаки і по крові розносяться у внутрішні органи: печінку, селезінку, нирки та надниркові залози, а також оболонки мозку. Там вони активно розмножуються, виділяючи токсини та руйнуючи капіляри, підвищуючи їхню проникність. Це призводить до розвитку геморагічного синдрому та пошкодження печінки, нирок та селезінки.

Через існування великої кількості штамів лептоспір, ознаки та перебіг захворювання можуть бути дуже різні. У деяких собак відзначаються легкі ознаки захворювання або взагалі відсутні, тоді як у інших розвивається тяжке захворювання або смерть, часто внаслідок ушкодження нирок. Зазвичай симптоми виявляються за тиждень після зараження. Перше, що може помітити власник у свого чотирилапого друга:

• млявість;
  • підвищення температури;
  • відмова від корму;
  • діарея;
  • спрага;
  • прискорене сечовипускання;
  • увеїт (запалення повік);
  • порушення з боку нервової системи;
  • жовтяничність слизових.

Діагностика

Для визначення наявності або відсутності лептоспіру у собаки використовують лабораторні методи діагностики: визначення титру антитіл, ПЛР, посів та виявлення збудника під мікроскопом.

У собак із яскраво вираженими ознаками лептоспірозу відзначають високий титр антитіл крові. Але якщо собака була раніше вакцинована від лептоспірозу, то титр може бути низьким. Також низький титр може бути у тварин, які вже перехворіли раніше і є носієм інфекції.

ПЛР (полімеразна ланцюгова реакція) не є надійним методом діагностики, так як при недостатній концентрації збудника може дати помилково-негативний результат. Але на ранній стадії захворювання може бути єдиним варіантом діагностики.

При мікроскопії сечі зараженого собаки лікар може виявити збудника, що є приводом для встановлення діагнозу.

Лікування лептоспірозу у тварин (Львів)

Діагностику та лікування інфекції проводять в умовах ветеринарної клініки та суворо під наглядом ветеринара, оскільки високі ризики передачі інфекції власнику та накопичення збудника в зоні утримання та звичного вигулу собаки, що може згодом викликати повторне зараження.

Лікування лептоспірозу ґрунтується на застосуванні антибіотиків. Як правило, призначаються досить сильні антибактеріальні препарати на термін не менше двох тижнів. Який саме застосувати антибіотик і як довго вирішує лікар з урахуванням картини захворювання та визначення штаму лептоспіри.

Крім антибіотикотерапії ветеринар нашої клініки використовує методи лікування, спрямовані на боротьбу із симптомами захворювання. При лептоспірозі у собаки часто розвиваються ознаки ниркової недостатності. При великому ураженні нирок пацієнтові призначають процедуру гемодіалізу.

Під час лікування собаки та після одужання рекомендується обробляти дезінфікуючими засобами місце утримання, а також місця його вигулу. Власнику рекомендується суворо дотримуватися правил гігієни з собакою, що хворіє і одужує, так як тварина ще деякий час після закінчення лікування продовжує виділяти лептоспіри.

Щорічна вакцинація – єдиний ефективний спосіб профілактики лептоспірозу у собаки. Авіцена Ветветеринарна клініка у Львові, у якій обов’язково допоможуть Вашому домашньому улюбленцю.